Visits: 399
دستور EQU و DB
البته اين دو دستور جزء قالب هاي دستوري 8051 نيست يعني اصلا ميكرو چنين دستوري را ندارد و اجرا هم نمي كند. اين دو دستور را فقط كامپايلر ها مي شناسد كه به رهنمون هم معرف هستند اينها براي راحتي كار و برنامه نويسي هستند.
EQU به كمك اين دستور مي توان يه متغير تهريف كنيم مثلا ما در يك پروژه داريم كه در آن يك كليد به نام OK وجود دارد ما مي خواهيم OK را روي بيت 3 از پورت 2 قرار دهيم يعني اينكه P2.3=OK براي راحتي كار در طول برنامه ممكن از اين كليد بخواهيم زياد استفاده كنيم به همين دليل اول برنامه اين بيت را به متغيير OK نسبت مي دهيم به روش زير:
OK EQU P2.3
…………………….
JB OK,LOOP
برنامه اينطور مي باشد كه P2.3 به OK اختصاص داده شده و در برنامه اصلي ما مي خواهيم كه هر گاه اين بيت يك شد به آدرس LOOP پرش كند. پس ما مي نويسيم اگر OK يك شده به LOOP پرش كن.
DB اگه با LCD سرو كار داشته باشيم براي نمايش پيغام ها روي LCD بايد كد اسكي آنها رو نوشت كه خيلي كار سخت و وقت گيري به همين دليل در برنامه پيغام خود را به صورت زير مي نويسيم:
ORG 600H
DB "WWW.PICPARS.COM"SMGH
ابتدا بايد مكان اين پيغام را مشخص كنيم مثلا من در خانه 600 ROM اين عبارت را نوشته توجه شود كه هر كاراكتر 8 بيت دارد و هر يك از آنها در خانه 600و601و602و603 تا…. قرار مي گيرد. قالب دستور به اين صورت مي باشد DB متن يا پيغام را بايد حتما بين اين دو علامت نوشت تا كامپايلر متوجه شود كه متن ما هميني هست كه توي اين دو تا علامت قرار دارد و بعد از اين علامت جزء پيغام ما نيست.
دستور MOV
اين دستور پر كاربرد ترين دستور در ميكرو مي باشد معني اين دستور هم كپي كردن هست و انتقال دادن به مثال هاي زير توجه كنيد!
MOV A,#80H عدد 80 را در انباره كپي كن
MOV R1,#50H عدد50 را در ثبات R1 كپي كن
MOV P1,A محتواي انباره روي پورت 1 انتقال بده
مثال : برنامه يك چشمك زن بنويسيد با دو تا LED كه روي بيت هاي P1.1 , P1.2 وصل شده اند؟
ابتدا بيتهاي پورت يك را به صورت زير مي نويسيم و كد هگز آن را بدست مي آوريم توجه شود كه بايد حتما بعد از كد H بنويسيم.
P1
|
D0
|
D1
|
D2
|
D3
|
D4
|
D5
|
D6
|
D7
|
02
|
0
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
04
|
0
|
0
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
عدد 2 را روي پورت 1 انتقال بدهSTART: MOV P1,#02H
يك تاخير ايجاد كن ACALL DELAY
عدد 4 را روي پورت 1 انتقال بده MOV P1,#04H
يك تاخير ايجاد كن ACALL DELAY
به اول برنامه بر گردد و مراحل را تكرار كن SJMP START
يك زير برنامه تاخيري :DELAY
نكته بجاي اينكه كد هگز را بدست بياوريم مي توانيم از قاعد زير استفاده كنيم فقط توجه شود كه بايد از حرف B حتما استفاده كنيم.MGH
MOV P1,#00000010B , MOV P1,#00000100B
انواع مدهاي آدرس دهي
الف) آدرس دهي ثباتي
اين روش آدرس دهي به صورت ثباتي انجام مي گيرد يعني اينكه ثبات با ثبات كپي مي شوند.
محتواي يكي از ثبات هاي 1 تا 7 را در انباره كپي مي كندMOV A,R1…R7
محتواي R3 در خانه 30 از RAM كپي مي شود MOV 30H,R3
ب) آدرس دهي مستقيم
يعني اينكه ثبات با ثبات يا خانه اي از RAM با خانه اي ديگر به طور مستقيم و بدون واسطه انجام مي گيرد.
محتواي R5 در R4 كپي مي شود MOV R4,R5
محتواي ثبات B در انباره كپي مي شود MOV A,B
محتواي خانه 30 از RAM در ثبات R3 كپي مي شود MOV R3,30H
محتواي خانه 30 از RAM در ثبات B كپي مي شود MOV B,30H
ج) آدرس دهي غيره مستقيم
همانطور از اسمش پيداست به صورت غير مستقيم ديتايي از يك نقطه به نقطه ديگر كپي مي شود.
محتواي خانه اي از RAM كه آدرس آن در ثبات R0 مي باشد را در انباره كپي كن MOV A,@R0
محتواي خانه اي از RAM كه آدرس آن در ثبات R1 مي باشد را در ثبات B كپي كن MOV B,@R1
محتواي خانه اي از RAM كه آدرس آن در ثبات R0 مي باشد را در خانه 40Hاز RAM كپي كن MOV 40H,@R0
محتواي خانه اي از RAM كه آدرس آن در ثبات R1 مي باشد را در TL0 كپي كن MOV TL0,@R1
نكته: براي آدرس دهي غير مستقيم تنها مجاز هستيم از R0 و R1 استفاده كنيم.
از اين نوع آدرس دهي بيشتر در مواردي استفاده مي شود كه بخواهيم خانه هاي زيادي از RAM را بخوانيم يا در آن چيزي بنويسيم كه باعث كاهش بسيار زياد تعداد دستورات مي شود براي واضح تر شدن به اين نوع آدرس دهي به مثال زير توجه كنيد.
برنامه بنويسيد تا عدد 50H را در 20 خانه از RAM با آدرس شروع 40H كپي نمايد؟
عدد 20H را در R5 كپي كن MOV R5,#20H
عدد 40H را در R0 كپي كن MOV R0,#40H
عدد 50H را در آدرسي كه R0 دارد كپي كن START: MOV @R0,#50H
يك واحد به R0 اضافه كن INC R0
يك واحد از R5كم كن اگر صفر نشده به برچسپ START پرش كن DJNZ R5,START
برنامه به اين صورت كار مي كند كه ابتدا عدد 20 كه معادل14H مي باشد در R5 كپي مي شود كه بعنوان شمارنده بكار مي رود تا فقط 20 خانه از RAM را اطلاعات در آن كپي كند. به ثبات R0 مقدار 40H يعني اولين خانه اي كه بايد در آن اين اطلاعات كپي شود را قرار مي دهيم در خط بعدي عدد 50H در آدرسي كه R0 دارد كپي مي شود يعني در خانه 40H و در خط بعدي يك واحد به R0 اضافه مي شود تا در تكرار بعدي عدد 50 در خانه 41H كپي شود. در آخرين خط برنامه يك واحد از R5 كم مي شود تا به 19 و 18 و 17و در نهايت به صفر برسد و عدد 50 در 20 خانه از RAM كپي شود.
د) آدرس دهي فوري
هرگاه از علامت پوند (#) در پشت يك عدد استفاده كرديم آدرس دهي فوري مي شود يعني اينكه فورا عددي در ثبات و يا در خروجي انتقال مي يابد.
MOV A,#05H
MOV R1,#85H
MOV @R1,#60H
دستور MOVC A,@A+DPTR
دستور MOVC A,@A+DPTR
از اين دستور بيشتر براي رفتن به خانه هاي از حافظه با آدرس بيشتر از FF كه ديگر دستورات قادر به انجام آن نخواهند بود استفاده مي شود. طرز كار اين دستور به اين گونه است كه چون DPTR يك ثبات 16 بيتي مي باشد قادر است تا از 0000 تا FFFF را در خود ذخيره كند. پس محتواي DPTR با محتواي انباره جمع مي شود و تشكليل يك آدرس را مي دهند كه ميكرو به اين آدرس رفته و محتواي 8 بيتي آن را در انباره كپي ميكند. اين دستور كاربرد هاي فراوني دارد از جمله در آوردن اطلاعات يا يك متن يا پيغام از حافظه ROM و نمايش بر روي LCD .عملكرد ان در آوردن اطلاعات مشابه قسمت ج) در مثال بالا مي باشد. SMGH